SteamOS Duyuruldu!

Steam'in geri sayımlarının ilk ürünü ortaya çıktı, SteamOS! http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/ Steam uzun süredir Ubuntu ile flört ediyordu. Resmi sayfalarında Ubuntu'yu öneriyor, Linux dağıtımları içerisinde ubuntu üzerinde Steam'in Linux versiyonunu koşturuyordu. Ayrıca Source motoru ve bir çok oyunun linux üzerinde çalışması için çalışmaları uzun süredir devam etmekteydi. Çeşitli yerlerde daha verimli sonuçlarla karşılaştıklarını da belirtmişlerdi, Gaben geleceğin Linux'ta olduğunu söylüyordu. Özellikle Windows 8 ile birlikte MS'u hedefleyen eski MS çalışanı ve kendi deyimiyle ilk 3 windows'un producer'ı Gaben Steam'in linux'a verdiği desteği ayan beyan duyururken Steam'in kendi dağıtımını çıkardığına şaşırmamak gerek. Steambox denilen bir de konsol geliştirilirken bu konsolun Linux temelli olacağı kesindi ama ben Ubuntu gibi bir dağıtımla devam edeceklerini düşünüyordum direkt kendi markalarıyla bir dağıtım çıkarmak ağzımı sulandırıp ekrana all all diye para saçmama sebep oldu :) Büyük ihtimal bu dağıtım Ubuntu temelli olacak, zaten ubuntu markasıda televizyonları hedefliyordu Valve'un kendi dağıtımını çıkarmasında Canonical'ın mutlaka payı vardır. Steam üzerinde hali hazırda uygulamalar satılabiliyor, oyunlar var, müzik ve film gibi içeriklerin eklenmesi de çok kolay olacaktır. Açıkçası çok çok açık bir dünya olacağını düşünmüyorum, elbette valve kendi gelirini arttırmak için sıkı çalışacak, olabildiğince topluluk desteği alıp maliyetlerini düşürmek isteyecek ama bunu yaparken üreticilerin Linux'u daha ciddiye almasını, güncel sürücü desteği almamızı da sağlayacak. Bir çok insan Steam sayesinde Linux'u duyacak ve belki de deneyecek. Bu fırsatı iyi değerlendirmek lazım, cep telefonlarıyla ceplere giren linux steamos ile oturma odalarına da girmeye başlarsa kötü olur diyemeyiz :) Çıktığı gibi dağıtımı inceliyor olacağım hatta yetiştirebilirsem ufak bir ürün de eklemeye niyetliyim.

23 Eylül 2013

Posted In: linux, steam, steamos

MBR Kurtarma

Geçenlerde linux'ta kullanılmaması gereken komutların listesini yayınlamıştı bir arkadaşımız linux gezegeninde. Denemek istediğim süreçlerden birisi MBR'ı bozup kurtarmaktı bu yazıda MBR nasıl kurtarılır konulu denememizi anlatacağız.

Öncelikle MBR'ın yedeğini alıyoruz.
dd if=/dev/sda of=/home/ceyhun/Masaüstü/mbr.yedek bs=512 count=1
Ardından MBR'ı bozmak için içine sıfırları basıyoruz
dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1
Bilgisayarı yeniden başlattık şekilde gördüğünüz üzere işletim sistemi yok diye bir hata verdi, testi VM üzerinde yaptığımı fark etmişsinizdir :D
Herhangi bir live CD lazım bize elimde Ubuntu vardı. CD'yi takıp cd üzerinden ubuntuyu denemeyi seçtik
Terminalden bir kaç işlem yapmamız gerekti buraya yazmıyorum ama root passwd değiştirdim sonra MBR yedeğini diskte tuttuğum ve disk adı sorunlu olduğu için dosyayı /root klasörüne kopyaladım. Ardından yine dd komutunu kullanarak yedeğimi ilk kısıma yazdırdım
dd if=/root/mbr.yedek of=/dev/sda bs=512 count=1
Ardından sistemi yeniden başlattık cd'yi çıkardık ve Mint bize merhaba dedi.

2 Mart 2012

Posted In: linux, mbr

RHEL Yaşam Döngüsü Değişikliği

RHEL 5 ve RHEL 6 için öngülen 7 yıllık süre 10 yıla çıkartıldı. 2007 yılında çıkan RHEL 5 ve 2010 yılında çıkan RHEL 6 kullanıcıları 3 yıl daha fazla destek alacaklar. Firma süreyi arttırarak yatırımcıların firmaya olan güvenini arttırarak Red Hat'e geçişlerin hızlanmasını amaçlıyor.

Basın duyurusu:
http://www.redhat.com/about/news/press-archive/2012/1/red-hat-enterprise-linux-stability-drives-demand-for-more-flexibility-in-long-term-operating-system-deployments

RHEL Life Cycle:
https://access.redhat.com/support/policy/updates/errata/

9 Şubat 2012

Posted In: linux, red hat

Pardus 2011 Sitesi

Ozgurlukicin forumlarında bir yere yazmıştır hafif geliştirip bir de bloga yazmak istedim. 2011 versiyonu ile birlikte inşallah Pardus sitesi de daha iyi bir hal alır.

Pardus sitesiyle ilgili bana göre bir kaç eksiklik var:

1- http://pardus.org.tr/tanitin/ sayfasında eski bannerlar var yenileri isteriz :)

2- http://pardus.org.tr/kilavuz/ kurulum kılavuzunda şuraya gidin şunu okuyun, şuraya gidin bunu yapın yazıyor. Hepsi tek bir sayfada olmalı, kullanıcının dikkati ve ilgisi azalmadan iş tek bir sayfada halledilmeli gerekirse görsel kullanılmalı.

3- http://pardus.org.tr/eng/ ve Türkçe anasayfaya girdiğimde dikkatimi çeken şöyle bir şey oldu; bu sayfalar Pardus'un ne olduğunu bilen kullanıcılar için hazırlanmış! Pardus ile ilk kez karşılaşacak kullanıcı sayfaya geldiğinde pardus'un ne olduğu konusunda bir bilgilendirme olmalı, adam bir yerden pardus kelimesini duyup Google üzerinden bu siteye geldiğinde başka yerlere bakmadan önce anasayfaya bakıp bir fikir edinebilmeli.

4- Hizmetler sayfası yoksa linkini koymaya gerek yok bence. Olmayan bir sayfanın bağlantısını koymak sitenin bitmediği imajını doğurur, daha sitesi bile bitmemiş imajı dağıtımın imajını kötü etkileyebilir. Böyle bir iki link daha var.

5- Açık kaynak nedir, ücretsiz ve özgür olması neden daha iyi bu tarz bilgiler olmalı. Hakkında sayfasında bu tarz bilgiler biraz var ama şöyle bir sıkıntı var bunlar yeni kullanıcı için biraz ağır gelebilir daha sadece bir kaç cümleden oluşan, özgür çünkü şöyle ücretsiz çünkü şöyle, tübitak yapıyor çünkü böyle diyip ondan sonra merak eden olursa başka sayfalara yönlendirme yapılabilir. Öncelik bilgisi az olan yaşı küçük ya da linux ile alakası olmayan bir hevesle siteye gelmiş kullanıcıya bir fikir verip, dağımı denettirmek olmalı.

Ubuntu sitesinin rotator kısmının altında kalan bilgilendirme kısmı güzel bir örnek olabilir. Hatta komple siteyi örnek almakta fayda var, indirme sayfası bilgi sayfaları çok yerinde olmuş.

Elbette bunlar benim kişisel önerilerim, bu işin uzmanı değilim sadece yeni bir kullanıcı gözüyle siteye bakmaya çalıştığımda gördüğüm eksiklikler bunlardı.

Saygılar

22 Ocak 2011

Posted In: linux, pardus

Ubuntu LAMP

Giriş
LAMP, Linux Apache Mysql PHP kısaltması olarak aklımızda kalıyor. Bazı yerlerde P yerine PHP'den başka bir dil gelebilir ama bu yazıda PHP'yi anlatacağız. Günümüzde çoğu Linux dağıtımı temel ayarlarla gelmektedir, ben Ubuntu 10.04 LTS kullanıyorum ve temel Birkaç ayarı burada anlatmaya çalışmayacağım, uzmanlar anlatsın :) Aslında kendime not almak için yazıyorum bu yazıyı ama belki ihtiyacı olan vardır diye blogda yayınlıyorum tutorial kıvamında, yanlışım varsa şimdiden affola, yorumlarla bana düzelttirile!

Apache Web Sunucusu Kurulumu ve Ayarları
Apache günümüzde en yaygın olarak kullanılan web sunucularından birisidir. Bu yüzden apache ile ilgili bir çok doküman bulmak mevcut bu kısımda ayrıntıya girmeden apache kurulumu ve yapılandırılmasından bahsedeceğim. Öncelikle sisteminizde ki paketleri güncelleyin.
apt-get update
apt-get upgrade --show-upgraded
Ubuntu üzerinde apache’yi kurmak için aşağıdaki komutu kullanın. Bu komut apache version 2 serisini bilgisayarınıza kuracaktır.
apt-get install apache2
Bu işlemi tamamladıktan sonra sanal konaklama(Virtual Hosting) ayarlarını yapacağız.

Sanal Konaklamayı Ayarlamak
Öncelikle /etc/apache2/ports.conf dosyamızı kontrol edelim. Ben bu dökümanı hazırlarken içersinde
NameVirtualHost *:80
Listen 80
değerleri yazılmış ve hazır şekildeydi. Burada 80. portu dinlediğimizden ve sunucumuzun tüm ipleri dinlediğiden emin oluyoruz. Ardından açacağımız site için /etc/apache2/sites-available/ dizinine bir dosya oluşturuyoruz. Örnek olarak:
touch siteminadi.com
Bu dosyayı vim ile açıyor ve düzenlemeye başlıyoruz:
VirtualHost *:80>
ServerName www.siteminadi.com
ServerAlias siteminadi.com
DocumentRoot /srv/www/siteminadi.com/dosyalarhangidizindeyse/
ErrorLog /srv/www/siteminadi.com/logs/error.log
CustomLog /srv/www/siteminadi.com/logs/custom.log
/VirtualHost> (VirtualHostların başında < şu işaret var ama burada yazınca blogger sapıtıyor)

ServerAlias kullanıcılarınızın sitenize erişmek için kullandığı adresleri içerir, Log dosyaları sitenizin kayıtlarını tutar, document root sitenizi barındırdığınız dizini adresler, servername hangi barınağın hangi adrese gideceğini belirler. Elbette bunları buraya yazmanız direkt çalışacağı anlamına gelmez, DNS'lerini düzggün bir şekilde sunucunuzun IP'sine yönlendirmeniz gerekir. Bundan böyle sunucunuza bir istek geldiğinde önce izin verilen iplerden birisi olup olmadığına bakılır ardından uygun servername aranmaya başlanır ve bulunduğunda bu documentrootta bulunan içeriğe yönlendirilir. Bu dosyayı oluşturduktan sonra ya da önce belirttiğiniz dizinleri oluşturmanız gerekir, yoksa apache hata verir.

mkdir -p /srv/www/siteminadi.com/dosyalarhangidizindeyse
mkdir /srv/www/siteminadi.com/dosyalarhangidizindeyse/logs

Eğer dosyalar zaten ayarlıysa şu komut ile siteyi aktif hale getirirsiniz
a2ensite siteminadi.com
Bu komutla dosyanız sites-enabled dizine kopyalanır ardından apache'yi restart ederek ya da reload ederek siteyi açarsınız.

/etc/init.d/apache2 restart
/etc/init.d/apache2 reload
Mysql Kurulumu ve Ayarları
Öncelikle şu komutu çalıştırın

apt-get install mysql-server

Kurulum sırasında sizden root şifrenizi ayarlamanız istenir, bir şifre belirleyip not ediniz.
Mysql başlı başına bir konudur ama biz sadece bir veritabanı oluşturacağız şu komutla mysql sistemine giriş yaparsınız

mysql -u root -p

Şifrenizi girmenizi isteyecek root şifrenizi girip giriş yapınız.
Database oluşturmak için aşağıdaki komutu kullanın, sonuna ; işareti koymayı unutmayın, mysql'de komutlar ; işareti ile biter.

create database benimdb;

Database oluştu üzerinde bir kullanıcı oluşturup tüm haklarını bu kullanıcıya vermek için aşağıdaki komutu yazınız kullanıcı adı dbadmin şifre 12345 yaptım, siz daha düzgün bir şey seçersiniz.

grant all on benimdb.* to 'dbadmin' identified by '12345';

Flush komutuyla ayrıcalıkları güncelliyoruz.

flush privileges;

İşimiz bitince çıkış yapıyoruz

quit
PHP Kurulumu ve Ayarları
PHP bir programlama dilidir ve LAMP rehberinde onun kurulumunu anlatacağız. Şu komutla kurulumu yaparsınız.

apt-get install php5 php-pear

İsterseniz şu adresteki ayar dosyasını güncelleyebilirsiniz, başlangıç seviyesi kullanıcılar gerekmedikçe bu dosyayı güncellemek zorunda değildir. Çoğu ayar standart şekilde zaten yapılmıştır. Bir değişiklik yaparsanız Apache'yi restart etmeniz gerekir.

/etc/php5/apache2/php.ini

Mysql desteği için şu paketi kurunuz böylece PHP ile Mysql güzelce anlaşmaya başlar, Apache ise zaten PHP'nin dilinden çok iyi anlar ve kısaca LAMP kısmını geride bırakırız.

apt-get install php5-mysql libapache2-mod-auth-mysql

Grafiksel araçlar, çeşitli ayarlar bunların hepsi sonra yapılabilir ama öncelikli olarak sunucunuz artık bu bileşenlere sahiptir. Ayrıntılar vakit bulursam belki ileride burada yayınlanır. Okuduğunuz için teşekkürler

Kaynakça:

http://httpd.apache.org/docs/2.0/en/vhosts/name-based.html

http://library.linode.com/lamp-guides/ubuntu-10.04-lucid/

https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP

24 Aralık 2010

Posted In: apache, lamp, linux, MySQL, php, ubuntu

Kalite Nedir?

Geçenlerde iş çıkışı arkadaşlarla otobüste muhabbet ediyorduk, geyik muhabbetinin ortasında birden "kalite nedir" diye bir soru sordum. Herkes kendince bir cevap verirken söylenenleri değerlendirdim ve aklımın bir ucuna not ettim. Epeydir günlüğümüze uğramadığımdan şöyle ufak bir beyin jimnastiğiyle tozumuzu atalım.

İktisada Giriş dersinde ilk öğrendiğimiz şey insan ihtiyaçlarının sonsuz olduğuydu. İhtiyaçlar sonsuz olduğundan dolayı bu ihtiyacı giderme adına sürekli yeni ürünler geliştirmeliydik. Kaliteyi tanımlarken ilk anahtar kelimemiz ihtiyaçlar olacak, aslında beklentinin de bir çeşit ihtiyaç olduğunu söyleyip kalite olgusunu tamamen ihtiyaca bağlayabiliriz ama burada belirtmek istediğim zaruri ihtiyaçlardır; ürün fikrini, ürün ihtiyacını ortaya çıkaran temel ihtiyaçlardan bahsediyorum. Mesela su içmek için bir bardak veya kaba ihtiyaç duyarız. Suyu içmek temel, ana ihtiyacımızdır. Ondan sonra gelen kullanışlılık, güzel gözükmesi gibi unsurlar kişisel beklentilere göre değişiklik göstermektedir. 30 yıllık bir bilgisayar daha önce bilgisayar görmemiş birisini heyecanlandırabilir ama bilgisayarı aktif bir şekilde kullanan ya da özelliklerini bilebilen birisi daha güçlü bir sistem isteyecektir. Tanımda kullanacağımız ikinci unsura beklenti diyebiliriz.

Kişi bilgi birikimi, dünya görüşüyle birlikte ihtiyacını gidermek için kullanacağı ürünü kafasında tasarlar, belli kıstaslar oluşturur ve onu yorumlar. Herkesin farklı bir beklentisi olabileceğinden bu beklentilere ulaşmaya çalışmak sürekli gelişim ve ürün takibiyle birlikte müşteri analizleri yapmayı gerektirir. Kalite bu çalışmanın sonucu olarak müşterinin beklentisiyle ana ihtiyacının karşılanma oranı ya da miktarıdır. Dünyanın en güzel elması tüm standartlara göre mükemmel olsa da herkese göre kaliteli sayılmak zorunda değildir. Elmas ne bilmeyen bir müşteri için bu taş çok parlıyor, hiç kaliteli değil gibi bir yorum olağan olabilir. Bu yüzden kaliteyi müşteriyi katarak tanımlarken beklentileri de tanımın içine katmakta fayda vardır.

Kaliteyi beklenti ve ihtiyaçların toplamı olarak açıkladık, bu ikisinin bir çember oluşturduğunu düşünelim. Kullanılabilirlik, ham madde, işçilik, tasarım gibi özellikler bu çemberin içini doldurmamızı sağlar. İçini ne kadar doldurabilirsek kullanıcıya uygun daha kaliteli ürünler geliştirebiliriz ama mutlak kalitenin varlığından söz edemeyiz. Bunun sebebi geliştirilen ürünle birlikte kalite beklentisinin de artmasıdır. Siz ne kadar iyi olursanız müşteriniz sizden o kadar daha iyi bir ürün geliştirmenizi bekler. Bu yüzden çember insan ihtiyaçları gibi sürekli genişler. Geliştiriciler olarak asla onun içini tam dolduramayız ama doldurmak için sürekli çalışırız.

Siz üretici, geliştirici firma olarak istediğiniz kadar kaliteli olduğunuzu savunun, projeleriniz düşük maliyetlerle mükemmel sonuçlara imza atsın ama ürünün ismi bile müşterinin hoşuna gitmese geliştirdiğiniz o mükemmel ürüne kalitesiz diyebilir. Onların beklentilerini ve ihtiyaçlarını ne denli karşılayabiliyorsanız kaliteli ürün oluşturmada o kadar başarılısınızdır. Burada beklentiye yoğunlaşma gibi bir yol izlenebilir aslında bu kısmen doğru bir yol gibi gözükse de beklentilerin tamamen doğru sayılması ve esas ihtiyacın göz ardı edilmesi riski tehlikelidir. Bu ürünün başlangıçta pazara girmesini sağlasa da ileriki zamanlarda ihtiyacı karşılamama durumu ortaya çıktığında pazara girdiği gibi hızlı çıkmasına sebep olabilir. İhtiyacı giderebilmek adına müşteriyi müşteriden iyi tanımalı onun ihtiyacını daha o farkına varmadan öğrenmeli ve gidermek için çalışmalara başlamalıyız.

Zor bir iş... kabul etmek gerek. Çok fazla değişkeni olan dinamik bir yapıdan bahsediyoruz. Bize yol gösterecek standartlar orada duruyor. İhtiyaçları olan müşteriler bizi bekliyor. Peki biz ne yapıyoruz? Evet, (umarım)çalışıyoruz.

Devamı gelecek...

14 Eylül 2010

Posted In: kalite, linux

WordPress Büyük Boyutlu Dosya Yükleme Sorunu


Başlık belki yanlış oldu, PHP'de büyük boyutlu dosya yükleme sorunu olarak çevirsem daha doğru olurdu ama sorunu Wordpress kullanırken yaşadığımdan ve büyük ihtimal çoğu yeni kullanıcının aynı dertten muzdarip olduğunu düşündüğümden bu başlığı tercih ettim.

Bugunneizlesem üzerinden video yayınlamaya niyetlendim. Eklediğimiz kısa film tanıtımlarına o filmlerin trailerlarını ya da ilgi çekici bazı sahnelerini eklemek ziyaretçilerimizin hoşuna gidebilirdi. Video yayınlama kısmını Wordpress'in zengin eklenti desteği sayesinde hemencecik çözdük. Bir video dosyası yükleyip seçmek yeterli oluyordu ama bir sorun vardı ki dosya yüklerken maksimum boyut 2MB olarak ayarlanmıştı.

Sorunun Wordpressten kaynaklanmadığı kesin gibi bir şeydi, zaten loglarda zaman zaman php ile ilgili çeşitli uyarılarla karşılaşıyordum ve bende php için maksimum dosya boyutu sınırını nasıl arttırabileceğimi araştırdım ve buldum.

.htaccess dosyanızı açıp şu iki satırı ekleyin:
php_value upload_max_filesize 20M
php_value post_max_size 20M

İlki maksimum dosya yükleme limitini, diğeri ise POST verisinin maksimum boyutudur. Başta php.ini dosyasını değiştirip her sitede bu ayarları kullanmayı düşündüm ama ayrı ayrı standartlar belirlemeyi daha uygun buldum. Umarım yazı işinize yarar, kolay gelsin.

4 Temmuz 2010

Posted In: linux, php, upload_max_filesize, wordpress

Hata Durumları

Hata raporlama sürecinde hataların durumları hakkında görüş bildirmemiz gerekir bunlar ve açıklamalarını şöyle sıralayabiliriz:

Yeni(New): Yeni bir hata raporlandığı ilk ilk olarak bu etiketle durur. Herhangi birisi inceleyip hakkında yorum yapana kadar bu şekilde kalır.

Doğrulandı(Verified): Hata QA ekibi tarafından doğrulandıysa bu geliştiricilere bildirilir. Eğer projenin QA ekibi yoksa bu işle direkt olarak geliştiriciler ilgilenir.

Ertelendi(Deferred): Hata çok acil değilse ve inşa edilmekte olan sürüme yetişmeyecekse düzeltilmesi ertelenebilir. Genelde bir sonra ki yamada bu tarz hatalar düzeltilebilir. Düzeltilmesi daha uzun sürecekse bu etiketle kalır ya da daha sonra hatırlatma(remind) ya da sonra(later) gibi etkiketler alır.

Atandı(Assigned): Proje lideri hatanın düzeltilmesi için belli bir geliştiriciye atama yaptığında bu etiket kullanılır.

Çözüldü(Fixed): Geliştirici hatayı çözdüğünü bu şekilde bildirir. QA ekibi teste başlar.

Hata Tekrarı(Duplicate): Eğer daha önce girilmiş bir hata raporu tekrarlanmışsa bu şekilde etiketlenir.

Yeniden Üretilemedi(Could not reproduce): QA ekibinin bildirdiği hata ile tekrardan karşılaşılamadıysa bu durum bildirilir. Duruma göre QA test aşamalarını kontrol eder ve hatayı tekrardan üretip geliştiriciye geri iletir.

Geri Bildirim(FeedBack): Geliştirici hatanın nasıl oluştuğu konusunda yeterince bilgilendirilmemişse bu etiketi kullanır. Hatanın oluşum süreciyle ilgili ayrıntılı bilgiler aşama aşama geliştiriciye iletilmelidir.

Yeniden Açıldı(Reopen): Hata çözüldü olarak işaretlenmiş olmasına rağmen QA ekibi sorunun varlığını tespit ederse tekrardan bildirim yapar ve düzeltilmesi için çalışmalara başlanır. QA'in işi düzeltildiği söylenen hatanın düzeltildiğinden emin olmaktır.

Geçersiz(Invalid):
Hata olarak bildirilen sorun bir hata değilse geçersiz olarak işaretlenebilir. Genelde kullanıcılardan gelen eksik bilgiden kaynaklı sorunlar bu şekilde etiketlenir. Bu noktada topluluğa veya destek birimlerine pas atılır.

Kapalı(Closed): Eğer hatanın giderildiği QA ekibi tarafından onaylanırsa hata kaydı kapatılır.

7 Nisan 2010

Posted In: linux, qa, Quality Assurance, Quality control

QA ve Geliştiriciler

QA ile Geliştirici ekibi arasında iletişim kritik öneme sahiptir. Bu iki ekibin ne yaptıkları konusunda bir birlerini sürekli haberdar etmeleri ve günlük toplantılarda bir araya gelmeleri test süreçlerinin ve hata takibinin verimli bir şekilde ilerlemesine büyük katkı sağladığı bir gerçektir. Her iki ekibinden bir birlerinden beklediği bazı şeyler vardır. Bunları nerede dile getirecekleri ve nasıl iletecekleri de ayrı bir sorundur. Klasik hata takip sistemlerinin yanında anlık düzenlemelerinde yapılabilmesi için farklı iletişim kanalları kullanılmalıdır. İletişim bu gibi konularda anahtar kelimedir.

QA ekibinin geliştiricilerden beklentisi başlangıçta ürünün ne olduğunu öğrenmektir. Eğer ürünün fikrinin ortaya çıkışından itibaren QA ekibini işin içine katıp SCRUM yönteminde ki gibi esnek bir gelişim süreci işlerseniz buna gerek olmayabilir ama hazır bir ürünü belli bir aşama kat ettikten sonra test edecekseniz ürünün ne olduğunu ve müşteriye nasıl sunulması gerektiğini QA ekibine anlatmanız gerekir. Aksi takdirde neyin doğru neyin yanlış olduğunun kararını vermek için QA ekibi tekrardan size dönmek zorunda kalır. Kullanıcılar tarafından ürünün özelliği sanılan bir konu geliştiriciler açısında bir hata olarak kabul edilebilir. Bu gibi sorunlarla karşılaşmamak için kontrol süreçlerine başlamadan önce ürün hakkında ayrıntılı bilgi QA ekibine verilmelidir.

QA için yararlı olabilecek bir diğer hususta olası hatalar konusunda geliştiricilerin görüşleridir. Karmaşık sistemlerde hatalara daha sık rastlanılır ve geliştiriciler daha programlama aşamasında nerelerde sorun olabileceği tahmin edebilirler, bunların önceden bildirilmesi QA ekibinin bu konulara yoğunlaşıp bu alanları iyice incelemesine olanak sağlar. Eğer bir hata bulunmazsa geliştiricilerin hata çıkma korkusuda giderilmiş olur.

Bir hata bulunduğunda bunun raporlanmasının ardından hızlı bir şekilde cevap verilmesi ve giderilme aşamalarının ne durumda olduğunun da QA ekibine bildirilmesi gerekir. Bir hata giderildiyse öncelikle bu bildirilmeli, düzeltiliyorsa ne kadar sürede düzeltilecek, geliştiriciler ne aşamadalar bunların hepsi bildirilmeli.

Benzer şekilde ürün üzerinde bir değişiklik yapılacağı zamanda QA ekibine anında haber verilmelidir. QA ekibinden habersiz bir değişiklik yapılması "bu değişiklik önemsiz ya da ufak görülse dahi" kritik hatalara yol açabilir. Ummadık taş baş yarar sözü kulağa küpe olmalı ve yapılan her değişiklik QA ekibine bildirilmelidir. Karmaşık ürünlerin gelişim sürecinde ufak değişikliklerin olmaması gereken alakasız hatalara yol açabileceği unutulmamalıdır. Gelecek olan güncellemeler, değişiklik notları, güncelleme takvimleri QA ekibine ivedilikle iletilmelidir. Bu şekilde ekipte kendini bu değişikliklere göre ayarlar ve zamanı geldiğinde uygun testleri yapabilir.

31 Mart 2010

Posted In: developers, geliştiriciler, linux, qa

QA


QA, Quality Assurance departmanı ürünün toplam kalitesinin ve müşteriye uygunluğunun arttırılmasıyla ilgilenir. QA Ürün veya hizmetlerin düzenli olarak farklı açılardan gözetlenmesini yapar ve kalitenin arttırılması için çalışır. QA ekibi bulunan hataların raporlanması ve düzeltilmesinin takibini yapar. Görevlerin yapılıp yapılmadığını kontrol eder. Bu süreçlerin uygulanmasında gerekli uygulamaları(yazılım) kullanırlar veya bizzat kendileri geliştirilmesi için çalışırlar. Acil durumlarda ürün veya hizmete müdahele ederek bakıma alınmasını sağlayabilirler.

Kullanıcı beklentilerini ölçmekte QA'in görevleri arasındadır. Çünkü beklentileri bilmeden bu beklentileri karşılamak için neler yapılması gerektiği bilinemez. Kaliteye ulaşılmasında en sık kullanılan yöntemlerden birisi Shewhart Cycle'dır. İkinci dünya savaşı sonrası dönemde Dr. W. Edwards Deming tarafından geliştirilen bu yöntem 4 aşamadan oluşur:

Plan - Amaçlanan hedefe ulaşmada gerekenlerin ve uygulanacak yöntemlerin belirlenmesi,
Hareket - Belirlenen süreçlerin uygulamaya konulması,
Kontrol - Uygulanan süreçlerin takip edilerek analizinin yapılması,
Eylem - İstenilenlere ulaşılmamışsa gerekli değişikliklerin yapılması.

QA bu süreçler boyunca çeşitli bilgilerden ve geri dönüşlerden faydalanmak zorundadır. Elde edilecek ürün için gerekli iş ve malzemelerden ürünün üretilmesinin ardından gelen kullanıcı şikayetlerine kadar bir çok veri değerlendirilmek zorundadır.

26 Mart 2010

Posted In: linux, qa, Quality Assurance, Quality control, Shewhart Cycle

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com